Jolien 3.0

Oke. Ik wil jullie zovéél vertellen, wat er in mij omgaat, wat ik aan het doen ben en hoe.
Ik merk aan de talloze reacties en verhalen dat dat gewicht bij vele vrouwen/mama’s een groot issue is. Meestal na de bevalling.

Bij mij ligt het net iets anders, het is al heel mijn leven is een issue. Na de bevalling van Jules had ik besloten er komaf mee te maken en te gaan voor een nieuwe levensstijl. Die heb ik lang kunnen volhouden en ik was daar best trots op. Dan was ik hoera hoezé opnieuw zwanger. Die zwangerschap gaf mij véél goesting in eten en achteraf veel emo-eten door de huilbuien van Josephine.

Ik zag de kilo’s erbij vliegen op de weegschaal, in plaats van eraf. Ik keek naar foto’s van een jaar geleden en kon alleen maar ongelukkig zijn met mezelf terwijl ik hier het grootste geluk ter wereld heb rondkruipen. Een fantastische man, een grappige lieve zoon en een gezonde knappe dochter. Wat wilt een mens nu nog meer, zou je dan denken?

Ik wil er in eerste instantie goed uit zien voor mezelf. Ik wil gezond zijn, want laten we eerlijk zijn; overgewicht is allesbehalve gezond. En ik wil mij fit voelen om binnenkort achter een dolle kleuter en kruipende baby te lopen. Er is dus genoeg werk aan de winkel.

Ik noem het vaak mijn dieet, maar zo wil ik het eigelijk niet zien. Ik wil helemaal niet op dieet, want dat is niet leuk. En hou je niet vol. En bij een dieet zijn er héél veel moetjes en zeer weinig magjes.
Ik wil mijn levensstijl aanpassen, voor eens en altijd. Ik wil komaf maken met de overtollige kilo’s en het ademen als een nijlpaard bij het oplopen van de trap. Ik wil een voorbeeld zijn voor men kinderen op gebied van verantwoord omgaan met eten en sporten.

En ja… bij dat verantwoord omgaan hoort al eens een chocolatteke, een ijsje én zelfs een frietje van de frituur. Want het hele concept moet samengaan met mijn (druk) (sociaal) leven.

Wat heb ik voor mezelf uitgemaakt?

Zondigen is meer dan oke. Beperk het echter tot een minimum. Bijvoorbeeld in het weekend of een speciale gelegenheid. (Dus: ik zeg ja tegen een chocolade ventje met Sinterklaas)
Als ik zondig wil ik lekker zondigen en daar dan ook echt van genieten. Als je op voorhand weet dat dat koekje bij uwe koffie niet lekker ga zijn, moet je dat toch niet opeten? Als uw favoriete frituur gesloten is, moet je echt niet naar een andere frituur gaan. Of eet geen vieze ijsjes, maar die van de ambachtelijke cremerie in de stad. Laat zondigen met andere woorden écht de moeite waard zijn.

Hoe goed die ballekes bij de Ikea ook rieken – sorry, maar die hun frietjes zijn écht niet te eten.

Welke levensstijl wil ik dan hanteren?

In eerste instantie wil ik me focus op gewichtsverlies. Zodat ik binnenkort een stuk fitter ben.
Dat gewichtsverlies (in grote maten –> 18 kg) gaat samen met een zo goed als suikervrije en vetvrije voeding.

Ik geloof in de boeken van Sandra Bekkari (die me meermaals werden aangeraden) Ik geloof echter niet in een groot gewichtsverlies door deze boeken. Ze gebruikt in haar recepten best veel (gezonde) vetten en suikers (honing, siroop, …)

Ik heb de app ‘myfitnesspal’ geinstalleerd. Ik geef elke dag mijn voedingsmiddelen in en deze app houdt mijn KCAL inname bij. Ik hanteer op dit moment een inname van tussen de 1400-1600 kcal. Ik heb nog geen enkele dag honger gehad, goesting daar en tegen! 😉

2016 – 2017

Sporten

Ik ga 2 keer per week sporten bij Bodystyling. Zij doen ook elke keer een weegmoment. Ze bespreken samen met mij mijn voeding en tikken me op de vingers als ik (te veel) mis doe.

Eveneens ben ik terug begonnen aan een start-to-run programma, met als doel volgend jaar 5km te lopen met ‘dwars door Hasselt’. Dit doe ik 3 keer per week.

Combinatie met Jelle, Jules en Josephine

Het is niet gemakkelijk om al dat sporten in je agenda in te plannen, ik weet het. De sessies bij Bodystyling doe ik overdag (thank god voor ouderschapsverlof) – het lopen doe ik ’s avonds als Jules slaapt. Lopen in de donker is niet fijn, zeker in je eentje niet. Maar ga lopen op plaatsen waar ‘volk’ is – geen bos dus.
Ik vind dit ondertussen helemaal niet meer eng en kijk er zelfs naar uit. Na een drukke dag, maakt me dat weer helemaal zenn!

Dieet en blog

Ik merk dat er veel interesse is in mijn dieet, maar ik begrijp even goed dat vele mensen dit helemaal niet boeit.
Voor die kleine groep mensen die er interesse in heeft, ga ik hier regelmatig iets delen. Wat ik eet op een dag, de ontbijttips, …
De eerste volgende blog zijn de massale ontbijttips die ik van jullie kreeg.

Vragen? Shoot!

Liefs x

3 thoughts on “Jolien 3.0

  1. Hey Jolien, Ik begrijp dat dit allesbehalve makkelijk is en apprecieer je inzet, via dit berichtje wil ik je dan ook heel veel succes wensen! You go girl! Xxx iamkathleen_

  2. Hey Jolien

    Het lezen van je blog geeft me weer moed om ook nog eens mijn best te doen om af te vallen.
    Ik struggle sinds mijn bevalling van Emilio (2jaar geleden) ook met overgewicht en ik vind maar niet de moed & tijd om mij er tegen te verzetten. Maar wanneer ik mezelf in de spiegel zie ben ik super ongelukkig.
    Ik heb my fitness pal ook gedownload & begin vanaf vandaag met start 2 run (nooit eerder geprobeerd, tips?)

    Bedankt voor je blog, soms heeft een mens een ander gelijkaardig verhaal nodig om al z’n moed bij elkaar te rapen en er tegenaan te gaan!

    Liefs

  3. Ik volg zeker. Dit geeft mij ook weer een stimulans. Mijn gewicht is ook al een hele leven mijn probleem maar na 2 kindjes is het mij nog 1 keer gelukt om flink af te vallen maar ik herval dan na maanden terug in mijn eigen oude gewoontes en dan zitten terug van af.
    De bodystyling lijkt mij toch ook wel iets om eens op te starten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *